Martine en Paul toveren St Joris Doele om tot concept store

Er moest iets gebeuren

Met hun feestlocatie de St Joris Doele organiseren Martine en Paul bruiloften, feesten en vergaderingen in Schiedam. Maar net voordat een veelbelovend jaar van start zou gaan, zag Martine haar volle agenda binnen no-time angstvallig leeg worden. Maar bij de pakken neerzitten is geen optie. Daarom runt ze nu in het prachtige pand een eigen concept store: 1743.

Martine: “Dit beloofde een heel goed jaar te worden voor ons. Het getal 2020 is natuurlijk magisch voor een bruiloft, dus we hadden ontzettend veel aanvragen. Na de eerste persconferentie kwamen meteen de eerste afzeggingen binnen… en werd het heel erg stil. Normaal staan hier dj’s en dansende mensen. Zo gek. Maar compleet lamgeslagen zijn we geen moment geweest, en Paul en ik wisten dat er direct iets moest gebeuren. Dus we zijn aan de slag gegaan!”

De 1743 collectie

Martine: “Paul kwam met het idee onze eigen St Joris Doele collectie te maken: 1743. Naar het jaartal van het pand. De St Joris Doele is namelijk altijd belangrijk geweest voor Schiedam. Het Stedelijk Museum Schiedam werd hier gesticht, en vroeger was dit al dé plek voor diners en feesten. Ter ere van het pand – én onze liefde voor vintage en antiek – zijn we dat idee van een eigen collectie gaan uitwerken. Ik vind de sfeer van de strandwinkeltjes op Ibiza en in Frankrijk altijd leuk, dus dat zorgde ook voor inspiratie. We wilden smaakvolle en tijdloze items, maar wel nét even anders dan de rest. Daarom bedrukken we alles zelf, want zo is elk item uniek. Denk aan kleding, tassen, (woon)accessoires, kaarsen en zelfs een eigen 1743 parfumlijn. Voor ieder wat wils dus!”

De Rode Kamer

Is de concept store iets voor de lange termijn? “Dat is zeker wel het idee. Het begon als een pop-up store, maar met onze vergunning mogen we het nu gewoon een winkel noemen. Naast onze webshop zit de fysieke winkel op dit moment in de Rode Kamer van de St Joris Doele. Die ruimte gebruiken we normaal voor vergaderingen. Het lijkt me het leukst als de St Joris Doele (als evenementenlocatie) en de winkel elkaar gaan versterken. De gasten die hier straks weer op een feestje zijn, kunnen met iets leuks en tastbaars naar huis. En voor de mensen die nog nooit in de St Joris Doele zijn geweest, is onze concept store een mogelijkheid om eens te kijken hoe mooi het hier binnen is!”

‘Zo’n crisis is angstig, maar zorgt ook voor creativiteit’

Crisis zorgt voor creativiteit

Martine en Paul hebben zelf model gestaan voor hun 1743 collectie. “We hadden voor modellen kunnen kiezen, maar vinden het belangrijk om onze gezichten te laten zien. Want veel mensen kennen ons. En Paul is fotograaf, dus dat is natuurlijk superhandig. We kunnen onze krachten goed bundelen, ook in deze tijd. Zo’n crisis is natuurlijk heel naar en angstig, maar het brengt ook een hoop creativiteit met zich mee. Tijdens de vorige crisis kwamen we op het idee om hier zelf feesten te gaan organiseren. En dat pakte de afgelopen jaren fantastisch uit. Dus hopelijk herhaalt de geschiedenis zich.”

Vernieuwende ondernemers opgelet!

Ben jij ook ondernemer en heb je je bedrijf – net als Martine en Paul – opnieuw uitgevonden? Dan heb je geluk! Visa is een actie gestart om innovatieve ondernemers te ondersteunen. Je kunt jouw idee insturen via deze website. Uit alle inzendingen selecteert Visa vijftien winnaars. Iedere winnaar krijgt een advertentiecampagne t.w.v. €2.000,- op Facebook en/of Instagram om zijn bedrijf te promoten. De tweede prijs is ook niet mis: vijftien ondernemers krijgen een online workshop van een retailspecialist. Enneh, ben jij geen ondernemer maar ken je wel iemand waarvan je zegt: die moet hier écht aan meedoen? Stuur hem of haar dan dit artikel door!